Šta su motoričke sposobnosti?
Grube motoričke sposobnosti su sposobnosti koje razvijamo za skladno kretanje tela: puzanje, stajanje, hodanje, trčanje, skakanje, penjanje, održavanje ravnoteže… Neophodno je imati dobar motorički razvoj u detinjstvu, jer to omogućava deci da istražuju svet oko sebe, na taj način stiču znanje i odgovaraju na različite izazove koji im se predstavljaju.
Kada počinje razvoj motorike?
Motorički razvoj ne počinje rođenjem, on počinje od trenutka kada smo u materici, kroz pokrete ploda postaje evidentno kako napreduje razvoj života. Refleksi su primitivni i instiktivni pokreti kroz koje bebe počinju da istražuju okolinu i svoje telo, a kasnije će ti refleksi postati voljnje radnje uz kontrolu. Od ove faze roditeljima se sugeriše da deca ne bi trebala da provode toliko vremena u nosiljkama za bebe, jer ne dozvoljavaju deci da efikasno razviju mišićnu snagu i promene položaja tela.
Važna faza u motoričkom razvoju bebe
Faza koja je jako važna jeste puzanje. Ovo je jedina faza u kojoj ljudsko biće stavlja težinu na ruke, ova jednostavna ili elementarna vežba pomoći će nam da razvijemo snagu u rukama, ramenim zglobovima koji će nam kasnije podsticati razvoj fine motorike.
Žašto je važna faza puzanja?
- Stimuliše mozak
Puzanje povezuje moždane hemisfere i stvara ključne informativne puteve za sazrevanje različitih kognitivnih funkcija, takođe razvija unakrsni obrazac koji je neurološka funkcija koja omogućava kretanje tela i održavanje ravnoteže.
- Stimuliše čula
Taktilna čula – opipavanje različitih podloga i prepoznavanje različitih tekstura po kojima se dete kreće
Vizuelno fokusiranje i zapažanje
Koordinacija pokreta se povećava i poboljšava
- Pravilno držanje kičme
Prilikom puzanja mišići su adekvatno tonirani što će kasnije omogućiti detetu da zadrži kičmu u pravilnom položaju kako bi omogućili pravilan razvoj faze ustajanja, hodanja…
Puzanje stimuliše sposobnosti ne samo telesne već i kognitivne, kroz puzanje temelji se uslov za složeno učenje.
Motorički razvoj doprinosi strukturama učenja i šemama sazrevanja u kojima detetove funkcije mogu poboljšati veštine, navike, znanje, socio-emocionalni razvoj.